fredag 20 december 2013

Valparna dag 1

Natten har varit lugn iallafall för Thea. Vet inte hur många gånger jag räknat in valparna inatt så ingen hamnat under Thea. Är ju första gången för mig med normalstora cockervalpar. Tidigare har ju både Lowa och Tindra fött STORA valpar.
Varit/är lite bekymrad då tre moderkakor inte kom ut i går i samband med förlossningen
Pratat med veterinären två gånger som säger att det är ingen fara. När sen Thea började behöva ut och kissa väldigt mycket fick det bli ett nytt samtal. Troligen en urinvägsinfektion som hon nu får tranbärskapslar mot. Thea har även rejält med avslag men det brukar ju avta rätt snabbt.
Jag vet jag är hönsmamma men attan så mycket bättre att agera innan än efter.
Nu har jag veterinärens akutnummer om jag märker någon förändring.
Valparna äter och sover. Hör dem knappt.
Efter att alla tappat i vikt vilket de oftast gör första dygnet så har de ikväll börjat vända någon mer någon mindre.
Jag tittar mig sjuk på dem . Även om det inte är längesedan jag hade en kull är det ett lika stort underverk varje gång.
Lite bilder såklart.

Klart en nybliven mamma får mat i sängen


Praktisk alla äter på en gång.
Thea tittar lite "mörkt" på mig när jag vill röra i valparna.
Brukar såklart röra så lite som möjligt men måste ju väga och byta till rent

Lägger sig beskyddande över dem.

sover sött

När jag ser alla små tänker jag på Forrest Gump filmen och citatet
life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get."

Tanteckningen framträder mer och mer på de bruna.
Jag kallar ju fortfarande färgen liver/tan men 2014 ändras färgkoden till Brun m tanteckning
och de som idag är black /tan blir Svart m tanteckning.

söt liten Belle närmast kameran.



2 kommentarer:

  1. Fina duktiga mamma Thea ❤ lycka för dem som kommer få en liten valp ifrån dig. Är sååå lycklig för lille bus Truls och Freija givetvis. Hundar som växt upp och från start fått de allra bästa förutsättningana någonsin. Du är en underbart kompetent och varm uppfödare tvivla aldrig på det. DU ÄR BÄST!!! Aldrig hade jag köpt två valpar från dig annars :)

    SvaraRadera
  2. Gullekorvar!
    Och gullemamma som "tittar mörkt" :)
    (Om några veckor langar hon väl över dem till dig, suckar och säger "Det var DIN idé det här - ta hand om busarna du!" :D )

    SvaraRadera